Tananyagok digitális közösségi alkotóműhelyekben

ALKOTÓPEDAGÓGIAI FOGLALKOZÁSOK

Rólunk

Vállalkozásunk fő profilja az oktatásfejlesztés. Tíz fős csapatunk olyan tananyagokat fejleszt, amelyek a modern, IPAR 4.0-ás tudást átültetik a 21. századi készségek eszköztárába. 2015 óta tartunk szakköröket, táborokat, vállalati rendezvényeket.

AMIT KÍNÁLUNK

Gyerekeknek:

Szakkörök

Táborok

Iskoláknak, oktatási intézményeknek:

Tananyagfejlesztés

Alternatív tanórák

Tananyagok digitális közösségi alkotóműhelyekben

Cégeknek:

Céges csapatépítők

Workshopok 

A MAKER MOZGALOMRÓL

A módszer kiindulópontja a nemzetközi maker mozgalom (maker movement). Egy alulról szerveződő, széles társadalmi rétegeket mozgató kortárs jelenség, amelyek követői a kétkezi munkában, az innovációban és a digitális anyagmegmunkálásban látnak értéket, és közösségeiket ezen értékek köré szervezik.

MI A MAKERSPACE?

A digitális közösségi alkotóműhely a műhelyek vegyesboltja - mindenből akad egy kevés. Még nem gyár, de már nem is az otthoni ebédlőasztal forrasztópákával és ragasztó- pisztollyal feltuningolva. Az alkotóműhely széles gépparkkal különféle képességek elsajátítását és gyakorlását teszi lehetővé. Legfőbb előnye a közösség. Meg lehet figyelni más készülő projektjeit, lehet egymásnak segíteni, egymástól tanulni.

BIZTONSÁG ÉS MŰHELYREND

Elérhetővé váltak azok a gépek, amelyek használata egyszerre képes motiválni a diákokat az alkotásra, és az alkotáson keresztül segítik a kompetenciáik fejlesztését. Ezek nem ipari gépek, az iskolai használatra adaptálták őket. Tanárok és diákok magabiztosan tudják üzemeltetni őket az alkotóműhelyekben.

AZ IPAR 4.0 ÉS AZ OKTATÁS JÖVŐJE

Az innovatív ipari szektornak, innovatív oktatásra van szüksége. Ahhoz, hogy az elkövetkező években ki tudjuk képezni a jövő mérnökeit, informatikusait, szükség van megfelelő IPAR 4.0-hoz kapcsolódó kompetenciák elsajátítására, gamifikált környezetben.

MI AZ ALKOTÓPEDAGÓGIA?

Az alkotópedagógia egy fejlesztési folyamat, tudatosan megtervezett oktatási módszertan. Az alkotópedagógiában a személyes készségek, az önismeret, önértékelés, az egyéni felelősségvállalás és a szociális kompetenciák fejlesztése mellett komoly tudást nyújtunk át, melyet a gyerekek élményszerűen sajátítanak el. Az alkotópedagógia alaptétele, hogy a tanulási folyamat középpontjában az alkotás, az alkotás iránti vágy és a kész alkotás iránt érzett büszkeség áll.

A JÖVŐ OKTATÁSA

3D nyomtatás, Micro:bit, Arduino, LittleBits, lézervágás, kódolás, rengeteg technológia - senki sincs, aki mindhez értene. Az alkotóműhelyek komplex képzéseket adnak, olyan új oktatási teret hozva létre, ahol a résztvevők az életnek tanulnak. A gyerekeket a saját fejlődésük motiválja.

JÖVŐ VÁROSA

Megépíteni a jövő városát

A Jövő Városa egy olyan hely, ahol a foglalkozás résztvevői el tudnák képzelni az életüket kb. 30 év múlva. Egy okos város lekicsínyített mása (némely projekt akár 1:1 arányú is lehet), melynek arculata a gyerekek képzelete és ötletei szerint formálódik. A szakkör egyben egy társadalmi kísérlet is, mivel olyan kérdéseket is körbejárunk, mint például a bevándorlás, a fenntarthatóság vagy a megújuló energia témakörei. A résztvevők olyan technológiákat használnak fel a város modell és a hozzá kapcsolódó tárgyak létrehozásához, amiket szerintük a saját életük során is használni fognak a jövőben.

várostervezés, szerepek, felelősség, komplex rendszerek, folyamatosan fejlődő alkotás, tervezés, kooperáció, problémamegoldás, nyitottság, kritikai meglátás

01

DIGITÁLIS TÖRTÉNETMESÉLÉS – SZUPERHŐSÖK

03

A résztvevők létrehozzák szuperhős verziójukat és megalkotják annak teljes felszerelését

A Digitális Történetmesélés az érzelmeinket, félelmeinket, reményeinket és elvárásainkat segít feltárni és feldolgozni. A résztvevők a saját szuperhőseiket alkotják meg, amelyeket a megvalósításhoz felhasznált technológiák mennyisége és kreativitása alapján értékelünk (elektronika, 3D tervezés és nyomtatás, youtube video, kreatív írás, varrás, blogolás, famegmunkálás, egyéb technológiák és kreatív alkotói folyamatok). A hősök a megszületésük után érdekes és szórakoztató kihívásokon mennek keresztül, ugyanakkor erkölcsi és etikai kérdéseket is körbejárnak. Így tudják a résztvevők a kreatív energiáikat komplex érzelmek kifejezésére fordítani. A tematika elsődleges célja a résztvevők inspirálása sikertörténetek írására, ezzel segítve őket a belső világuk harmonikus megélésére.

társasjáték készítés, audiovizualitás, blogolás, egyéni feladatmegoldás, önismeret, kommunikáció, konfliktuskezelés, identifikáció

A JÖVŐ FELTALÁLÓI

Egy vezetett ipari szimuláció, amely során a résztvevők példákon keresztül tanulnak, majd elindítják saját vállalkozás ötletüket

A tematika két nagyobb egységből tevődik össze. Az első alkalmak alatt a résztvevők olyan feltalálókkal találkoznak, akiknek a találmányait ma már napi szinten használjuk. Olyan találmányokkal, amelyekről nagyon kevesen tudjuk, hogy a feltalálóiknak milyen nehézségekkel kellett szembenézniük a létrehozásuk során. Bell telefon, gőzgép, golyóstoll, egyszerű erőátviteli rendszerek stb. A tematika második részében, vagyis amikor a résztvevők már rendelkeznek a megfelelő tapsztalatokkal, a saját ötleteiket kell megvalósítaniuk. Majd akadályokat leküzdve egészen a piacra kerülésig juttatják el a találmányt.

felfedezés, kísérletezés, bátorság, kezdeményezés, folyamatban való gondolkodás, helyzetfelismerés, elmélyülés, elköteleződés, hit, IPAR 4.0, ipari forradalom

07

A VILÁG KULTÚRÁI

Az alkotáson keresztül ismerünk meg más kultúrákat, és kezdünk el kommunikálni egymással

"Az embereket két dolog különbözteti meg az állatoktól: eszközöket használunk és történeteket mesélünk. Amikor alkotunk, ezt a két dolgot egyszerre csináljuk." – Adam Savage, a Mythbusters sorozatból. Az alkotás különleges lehetőség arra, hogy tanuljunk más emberektől, hogy megismerjünk más kultúrákat. A tematika nemcsak a különböző kultúrák megismeréséről szól, hanem arról, hogy gyakorlatban is elkezdjünk más kultúrákban élőkkel kommunikálni. Itt a making, mint alkotás, nem elsősorban a tárgyi eszközökre koncentrál. A fókusz a kulturális empátián és a szokásrendszerek megértésén van. Ilyen értelemben az elkészült eszközök, modellek, terepasztalok vagy egyéb kreatív tárgyak történeteket mesélnek el. Ezeket megosztjuk egymással a csoportban, illetve az adott kultúra képviselőivel, akikkel felvesszük a kapcsolatot, mint alkotó közösség.

09

kulturális kapcsolódás, komplexitás, együttműködés, tudásmegosztás, nyitottság, kölcsönös tisztelet

10

MAGYAR FELTALÁLÓK

Történelem és fizika tanulás híres találmányok megépítésén keresztül

A tematika egyfajta utazás az ember által létrehozott alkotások történelmébe. Utazás, mely során a résztvevők ugyanazokkal a kihívásokkal küzdenek meg, mint az eredeti alkotások létrehozói. Történelem, fizika, kémia, biológia mind olyan tantárgyak, melyek tudásanyaga a cselekedve tanulás, sőt a hibákból való tanulás módszerével gyorsabban elsajátítható. A tematika alatt szándékosan korlátozzuk az eszközöket és az erőforrásokat, hogy minél újabb, kreatívabb megoldások szülessenek. Vegyünk egy példát: az újkort, a földrajzi felfedezések korát taníthatjuk egy vitorlás hajó modelljének megépítésén keresztül is. De mi nemcsak azt várjuk el a résztvevőktől, hogy tervezzenek és készítsenek egy vitorlást, hanem hogy tartósítsanak élelmiszert is a több hónapig tartó útra. Hiszen abban a korban több hónap is eltelt két partraszállás között. A tematika a digitális történetmesélés egy változata, mely nagy hangsúlyt fektet a STEM területek fejlesztésére.

találmányok, felfedezés és kísérletezés, kreativitás, tudomány, mérnöki tudás, STE(A)M, problémamegoldás, hibákból tanulás, prototipizálás, implementáció

VISELHETŐ TECHNOLÓGIÁK –

A VARÁZSBOLT

Ahol a varázslat találkozik a legmodernebb, viselhető technológiákkal

Harry Potter találkozása a viselhető technológiákkal. A foglalkozások alatt olyan csodás és mágikus szöveteket hozunk létre, melyek fényekkel, hangokkal és más különleges effektekkel reagálnak a környezetükre. A foglalkozások története egy rejtélyes szabó üzletben játszódik, ahol a főszereplők komplex viselhető technológiákkal átszőtt szöveteket terveznek és alkotnak meg. A résztvevők feladata, hogy megfejtsék a különleges szövetek titkait, így megértve az anyagok, LED-ek, kapcsolók, motorok működését, és önállóan új speciális szöveteket tudjanak létrehozni. A tematikában a legfontosabb, legfrissebb trendeket járjuk körbe a viselhető technológia témakörében: ilyen mindennap viselhető eszközök fellelhetők az orvostudományban, a divatban, és például a sport területein is megjelennek ezek az újkeletű technológiák. A határ a csillagos ég – a foglalkozások alatt csak a kreativitásunk szabhat határt annak, hogy milyen mágikus öltözékeket találunk fel.

11

viselhető technológiák, elektronikus textilek, kreatív felfedezés, kísérletezés, történetmesélés, mágikus tárgyak és öltözékek, szenzorok, mikroelektronika, programozás, különleges képességek, fantáziavilág, önmegvalósítás

MINI ÉPÍTÉSZEK

A Minecrafttól a valódi épületekig

A Miniépítészek tematikában a résztvevők egy alternatív, részleteibe menő világot teremtenek meg, mely bejárható és saját történettel rendelkezik. A világ létrehozását követően a gyerekek minden alkalommal új szerkezeti, építészeti kihívásokat kapnak, melyeket a játék mechanika megváltoztatásával, vagy a tanár útmutatásai alapján győzhetnek le. A megmérettetésekkel folyamatosan új ismeretekre tesznek szert, de ezeket a játékba ágyazottságuk miatt észre sem veszik. A tematika nagy hangsúlyt fektet a kollaborációra való nevelésre, valamint az adaptációs és ismeretszerző képességek fejlesztésére.

13

alternatív valóságok, építészet, építészeti gondolkodás, világok alkotása

ZÖLD MÉRNÖKÖK

Összetett mérnöki rendszerek építése különös figyelemmel a fenntarthatóságra

A tematika a fenntarthatóságra épülő energetikai fejlesztésekkel és megoldásokkal foglalkozik. A résztvevők kísérletek során szél, víz, nap, bio és fosszilis energián alapuló mini erőműveket készítenek, amelyeknek teljes vezérlését és monitorozását is a résztvevők oldják meg. A szakkörhöz keretmese is kapcsolódik, amely a résztvevők igénye szerint alakul. Lehetnek egy Mad Max-szerű, túlélő világ részesei, vagy akár egy harmadik világbeli országban élőkön segítő mérnökcsapat. A szakkör leginkább kutatás az alkotáson keresztül: nem direkt válaszokat ad, hanem csak megkísérli különböző alternatívák létrehozását.

fenntarthatóság, új energiák, új megoldások, kutatás, expedícíó, kiscsoportos munka, csapatverseny, tudomány, biológia, fizika

02

MAGYAR ROBOTNÉPMESÉK

A magyar népmesék történetei, mint robotikai feladatok elvenednek meg

A Magyar Robotnépmesék során robotikai elemekkel oldunk meg olyan feladatokat, amelyeket a népmesékből már ismerhetünk. A történet három robot testvérpárról szól: a legkisebb a legokosabb, de gyenge fizikumú, a középső nagyon ügyes, de limitált a memóriája (ő lényegében egy robotkar), a legnagyobb nagyon erős, de egyszerű észjárású. A foglalkozások során a fivérek közösen kapnak megoldandó feladatokat – például, hogy megmentsék a királyt és a királynőt. A történet további szereplője a testvérek lova, ami egy Arduino által működtetett robotautó.

robotika, tervezés, mikroelektronika, nyitottság, új ismeretek, elfogadás, segítségnyújtás, problémamegoldás

04

IDŐUTAZÓK - KALAND A 3D TERVEZÉS VILÁGÁBAN

05

A távoli jövőben egy 3D nyomtató segítségével kell újrateremteni a civilizációt

2017 évében két tudós feltalálta az időutazó gépet, amivel 8000 évet repültek előre az időben. Itt nem mással, mint pusztaságban élő barbár törzsekkel találkoztak. A tudósok célja, hogy felkarolják ezeket a törzseket, újra egyesítsék őket és segítségükkel feltámasszák az elfeledett civilizációt. A cél eléréséhez az első számú eszközük az a 3D nyomtató, amit még 2017-ből vittek magukkal. Ez képes bármilyen eszközt létrehozni, ami a civilizáció visszaállításához szükséges lehet.

3D, újratervezés, problémák megoldása, együttműködés, science fiction, elképzelt valóságok, fantáziavilág, képzelőerő, váratlan helyzetek megoldása, alkalmazkodás, kezdeményezés, jövőtervezés

ŰRKADÉTOK

Az űrkadétoknak közösen kell megoldaniuk az űrhajójukon felmerülő problémákat, eközben megtanul - nak barkácsolni, és megismerik a Naprendszert

Az Űrkadétok tematika egy jövőbeli űrállomás életét szimulálja, amit a résztvevők egy kicsinyített modellben meg is építenek. A gyerekek csapatokat alkotnak, így tervezik és valósítják meg az állomás különböző moduljait, mint például: parancsnoki állomás, logisztika, erőmű. Miután az űrállomás elkészült, a csapatok különböző kihívásokat kapnak, amelyeket meg kell oldaniuk. Tematikáink közül az Űrkadétok fekteti a legnagyobb hangsúlyt a tudományos ismeretek közvetítésére, valamint a háttérkutatások elkészítésére, mind az oktatók és a résztvevők részéről.

expedíció, együttműködés, kihívások leküzdése, űrkutatás, technológiai fejlesztések, létfenntartás, űrbéli vállalkozás

06

FARMBOT 2100 –
AGRÁR VÁLLALKOZÓK

Kültéri robotok segítségével tanuljuk meg a 21. századi mezőgazdaság alapjait

Ebben a haladó robotépítő tananyagunkban olyan kültéri robotokat építenek meg a résztvevők, melyek egy kicsi, de komplex élőhely, ökoszisztéma fennmaradását segítik elő. Az első foglalkozások során a robot megépítése és működtetése a feladat. A második szakaszban a robot alkotóinak egy fenntartható piaci stratégiát kell kitalálniuk, amivel a mezőgazdasági termelés hosszútávon is fenntartható. A cél egy technikailag fenntartható és gazdaságilag sikeres agrár vállalkozás szimulálása.

kültéri robotika, komplex szenzor és aktor alkalmazás, vállalkozás, kísérletezés, fenntarthatóság, ipar, IPAR 4.0, elköteleződés, önbizalom, kitűzött célok elérése

08

KÜLDETÉS: EMPÁTIA

12

Tanulj meg mások bőrébe bújni!

A digitális történetmesélés egy olyan verziója, amelyben a mindenna - pokra nézve is lényegi szociális kihívással találkoznak a résztvevők. Nemcsak megérteniük kell a fogyatékkal élők sajátságait, hanem a saját bőrükön keresztül meg is tapasztalják, milyen is a világban mozogni úgy, hogy bizonyos képességeiket megváltoztatjuk. Olyan szituációkba kerülnek a résztvevők, ahol a maker-kreálás eszköztárát korlátozzuk, vagy éppen gazdagítjuk egy-egy feladatmegoldás során. Ennek a tema - tikának az egyik lényegi eleme, hogy teljesen új szituációk megterem - tésével él. Itt nemcsak a bizonyos technológiákhoz való hozzáférést alakítjuk a feladatokhoz, hanem olyan sztori elemeket használunk fel és olyan döntési helyezetekbe hozzuk a résztvevőket, amelyek minden esetben empatikus gondolkodást és hozzáállást igényelnek.

empátia, fogyatékkal élők, univerzális design, egyéni megoldások, a világ jobbá tétele, valós életszituációk, design thinking